شُمال از شُمالِ غربی

سینما و ادبیات ـ نوشته‌ها و ترجمه‌های نویسنده‌ی این وبلاگ را بی‌اجازه در هیچ سایت، وبلاگ و نشریه‌ای منتشر نکنید.

از ميان آن همه تصوير ...

ميان نويسندگان سينمايي در سراسر دنيا رسمي هست كه بهترين هاي سال را انتخاب مي كنند و توضيح مي دهند انتخاب هاي شان بر چه اساسي بوده، گاهي هم توضيح نمي دهند و به جاي ش نام فيلم ها را مي نويسند و چند خطي فيلم ها را توضيح مي دهند. فيلم هايي كه در اينجا مي خوانيد هم انتخاب هاي من هستند از ميان انبوه فيلم هاي غيرايراني سال 2002 كه در ويژه نامه ي نوروزي روزنامه ي همشهري چاپ شد :

• آمين
«آمين»، آخرين كار به نمايش در آمده ي «كوستاگاوراس»، درباره يك افسر نازي ست كه استاد شيمي ست و در آلودگي زدايي آب براي جلوگيري از ابتلا به حصبه تخصص دارد ... اين ها اما همه ي داستان نيست، «گاوراس» در فيلم شگفت انگيزش گوشه يي ديگر از جنگ جهاني دوم را به نمايش گذاشت و كوشيد ايثار انسان ها را در روزگاري كه همه به خون هم تشنه هستند نشان دهد. البته او برخلاف بسياري از كارگردان ها سعي نكرد خشونت را نشان دهد، براي او آن چه سبب خشونت بود مهم تر بود، حتا نتايج خشونت هم از نظر «گاوراس» اهميت بيشتري دارند. چه مي شود كرد ؟ اين كهنه كار سينما دنيا را جور ديگري مي بيند ...

• اتاق وحشت
«اتاق وحشت» كار آخر «ديويد فينچر» نابغه ي سينما را خيلي ها پسند نكردند. همه ي آن هايي كه هلاك «هفت» و «بازي» و «باشگاه مبارزه» بودند گفتند از ديدن اين فيلم سرخورده شده اند... «اتاق وحشت» درام مدرني ست درباره ي زندگي شهري و ناامني آدم ها و خانه هاي شان. داستان «فينچر» درباره زني ست به اسم «مگ آلتمن» كه پس از جدايي از همسرش با دختر نوجوان اش «سارا» به خانه ي باشكوه و قصرمانندي در منهتن مي روند و سه دزد به خانه ش مي آيند و او بايد مراقب خودش و دخترش باشد... «اتاق وحشت» هم مثل كارهاي قبلي آقاي كارگردان پر از دوربين هاي ناآرام و متحرك ست، در عين حال فضاهاي پر سايه و تنش غيرقابل تحملي كه در فضا جاري ست، فيلم را مثل هميشه ديدني مي كند. «اتاق وحشت» ارائه اي موفق ست از كارگرداني كه مي داند چگونه تماشاگرش را حيران و بهت زده كند...


  
نویسنده : مُحسنِ آزرم ; ساعت ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ اسفند ۱۳۸۱
برچسب‌ها :