شمال از شمالِ غربی

سینما و ادبیات ــ نوشته‌ها و ترجمه‌های نویسنده‌ی این وبلاگ را بی‌اجازه در هیچ سایت، وبلاگ و نشریه‌ای منتشر نکنید.

پس زنده باد آقاي هارتلي !

 

‌آماتور و ‌اشتياق ماندگار هر دو تراژدي آدم هاي ساده یي هستند كه به زندگي يك نواخت شان اعتراض دارند و دنبال راه چاره يی مي‌گردند .‌ آماتور شايد فيلم نامه ی كلاسيك تري باشد با داستاني سرراست درباره ی مردي كه خوبي ش ، يعني موقعيت فعلي او ، مديون يك تصادف ست و اصلا كل فيلم نامه براساس همين تصادف شايد شكل مي گيرد : از زنده ماندن توماس گرفته تا آشنايي ش با ايزابل و از آشنايي ايزابل با سوفيا گرفته تا پيش بيني ابتدايي فيلم نامه كه ايزابل در داستان ش مي گويد : اين مرد عاقبت خواهد مرد . چيزي كه در آماتور به شدت جذاب ست شايد موقعيت توماس باشد كه زماني مردي شرور بوده و حالا مثل يك كودك مظلوم و بي پناه است و هر قدر تلاش مي كند تا هويت اصلي اش را به دست آورد اما نهايتا در يك تصادف توسط پليس از پا درمي‌آيد و بي خبر از گذشته مي‌ميرد ...

در مورد اشتياق ماندگار قضيه تا حدي فرق مي‌كند ؛ چون با يك فيلم نامه ی عادي سر و كار نداريم . در اين فيلم نامه منطق ادبيات ( و شايد شعر ) حاكم ست . هيچ كس رفتار عادي ندارد ، چه جود كه همه ی وقت كلاس ش را به خواندن داستايفسكي مي‌گذراند و چه آن شاگردي كه يقه ی استاد را مي گيرد و از او مي‌خواهد چيزي يادش دهد كه در جلسه ی امتحان به كار آيد .البته به لحاظ روايتي اشتياق ماندگار هم دست كم در ساختار فيلم نامه چيز غريبي نيست و اگر بدعتي در آن مي بينيم به شخصيت هاي فيلم نامه برمي‌گردد . اصولا هال هارتلي در فيلم نامه هايش ( يعني همين چهارتايي كه ترجمه شده ) دنبال آدم هاي عادي نمي‌رود . آدم هاي او ساده هستند اما ويژگي هايي دارند كه از ديگران مستثناي شان مي‌كند . فرض كنيد شخصيت درخشان كيتي در اشتياق ماندگار كه در خيابان از مردها مي‌خواهد با او ازدواج كنند و حتي نصيحت شان هم مي‌كند . اين جوري ست كه هارتلي آدم هاي ويژه اش را در موقعيت هاي عجيب و غريب قرار مي‌دهد و كاري مي‌كند كه فكر كنيم با چه داستان به خصوص و جالبي رو به رو هستيم ...

و خب ، مگر نه اين كه وظيفه ی هنرمند به قول آن نويسنده ی روس اين است سر مخاطب ش را كلاه بگذارد و وادارش كند كه همه چيز را بپذيرد ؟ پس زنده باد آقاي هارتلي !

 

  
نویسنده : محسن آزرم ; ساعت ٦:٢٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٩ مهر ۱۳۸٢
برچسب‌ها :