شُمال از شُمالِ غربی

سینما و ادبیات ـ نوشته‌ها و ترجمه‌های نویسنده‌ی این وبلاگ را بی‌اجازه در هیچ سایت، وبلاگ و نشریه‌ای منتشر نکنید.

راهش این است که موبایل را خاموشی کنی...

گفت‌وگوی دوماه‌نامه‌ی نافه با اصغر فرهادی

   فیلم بعدی‌ام ممکن است خیلی‌ها را که به درباره‌ی الی... علاقه دارند متعجّب کند. این دیگر دستِ من نیست. نمی‌خواهم سعی کنم پیش از ساخت فیلم، قضاوت‌ِ آن‌ها را تصحیح کنم. برای من این نکته مهم است که حرکتی که از فیلمِ اوّلم تا الان داشته‌ام ادامه پیدا کند و متوقّف نشوم.

   من فیلم نمی‌سازم برای چیزی. این بزرگ‌ترین اشکالی‌ست که در حوزه‌‌ی نقد وجود دارد؛ مخصوصاً کسانی که خاستگاهِ سیاسی و ایدئولوژیک دارند. آن‌ها فکر می‌کنند سینما ابزاری‌ست برای چیز دیگر. این خودش شأنِ سینما را پایین می‌آورد. ما فیلم می‌سازیم، چون سینما را دوست داریم. بعد، در کنارِ این، یک‌سری هدایا و کادوها هم هست؛ آن‌هم این است که یک‌سری کار اجتماعی هم انجام بدهی، یا ممکن است دِیْنی را که به فرهنگِ وطنت داری ادا کنی. امّا من فکر می‌کنم سینمایی که وسیله‌ای برای حملِ یک ایدئولوژی یا تبلیغ سیاست می‌شود، آن‌را تنها به‌عنوانِ یک ابزار می‌خواهد... من فیلم می‌سازم، چون فیلم و فیلم‌ساختن را دوست دارم. فیلم نمی‌سازم که مُصلح اجتماعی باشم. اگرچه در فیلم‌هایی که می‌سازم ممکن است به این وجوه هم پرداخته شود، ولی این همه‌ی فیلم نیست...

   اگر کسی پنج‌سال پیش روزی فقط سه تماس تلفنی داشته، حالا این تعداد رسیده به پانزده تماس. و خب، این کار زمان می‌بَرَد. راستش را بخواهید، یکی از مشکلات روزمرّه‌ی من همین است به‌هرحال؛ قول‌وقرارهایی که می‌گذاری، نه‌فقط از نظرِ زمانی، که از نظرِ فکری هم انرژی می‌بَرَد. راهش هم، احتمالاً، این است که موبایل را خاموش کنی... امیدوارم این فرهنگ جا بیفتد که موبایل‌ها روزی دوساعت روشن باشند و هرکس کاری داشت در آن ساعات تماس بگیرد!

  اتفاقاً موقعی که دارید می‌نویسید باید کتاب بخوانید و فیلم ببینید. چون یک‌چیزی شما را باید از دنیای اثرتان بیرون بیاورد تا شما آن‌را از بیرون هم ببینید. من این غرق‌شدن در اثر تا پایانِ شکل‌گیریِ آن‌را نمی‌پذیرم. شما وقتی در اثر غرق می‌شوید، نمی‌توانید بر کلّ اثر احاطه داشته باشید. چیزهایی که باعث می‌شود از دنیای اثر بیرون بیایم، همین فیلم‌دیدن و کتاب‌خواندن است.

   بعدِ تحریر: گفت‌وگو با اصغر فرهادی را درباره‌ی روزمرّگی‌ها، عادت‌های نوشتن، کارگاهِ فیلم‌سازی‌ و فیلم تازه‌اش ـ جدایی نادر از سیمین ـ در شماره‌ی دوم دوره‌ی جدیدِ دوماه‌نامه‌ی نافه (تیرِ هشتادونُه) بخوانید.

+

   پنج بُرش از فیلم‌نامه‌ی درباره‌ی الی...، نوشته‌ی اصغر فرهادی

  
نویسنده : مُحسنِ آزرم ; ساعت ۸:٠٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۳ تیر ۱۳۸٩