سوّمین شماره‌ی تجربه منتشر شد

 

 

ـ سردبیر: محمّد قوچانی ـ

 

در سوّمین شماره‌ی تجربه می‌خوانید

تکنیکِ کودتا: پرونده‌ای درباره‌ی وضعیتِ نویسندگان و روشنفکران بعد از کودتای بیست‌وهشتِ مردادِ سی‌ودو + گفت‌وگو با ضیاء موحّد و هوشنگ ماهرویان

راه‌رفتن در تاریکی: پرونده‌ی درباره‌ی کتابِ ایستادن زیرِ دکلِ فشار قوی تازه‌ترین مجموعه‌ی داستانِ داوود غفّارزادگان + گفت‌وگو با غفّارزادگان و چهار یادداشت درباره‌ی کتاب‌اش

شلیک به عصیان: هشتادوهفت سال بعد از ترورِ میرزاده‌ی عشقی + گفت‌وگویی با مسعود بهنود و چند یادداشتِ دیگر

رستگاریِ ارّه‌برقی: درباره‌ی ترجمه‌ی تازه‌ی رمانِ نادیا نوشته‌ی آندره برتون به فارسی + گفت‌وگو با عبّاس پژمان و چند یادداشتِ دیگر

نویسنده‌ی عصرِ افسردگی: درباره‌ی ویلیام فاکنر و داستان‌هایش + گفت‌وگو با احمد اخوّت و چند یادداشتِ دیگر

اتوپیای بی‌خردان: درباره‌ی ترجمه‌ی فارسیِ جلدِ دوّمِ احمق‌های چلم + بخشی از گفت‌وگوی پاریس ریویو با ایزاک سینگر و چند یادداشتِ دیگر

کارناوالِ هنر در شهرِ آبراهه‌ها: گزارشی از پنجاه‌وچهارمین دوره‌ی دوسالانه‌ی ونیز + گفت‌وگو با رئیس دوسالانه، روایتِ محسن وزیری مقدّم از این دوسالانه و هنرمندانِ ایرانیِ این دوره

نوستالژیای هیچ: نمایشِ هیچ‌های پرویز تناولی در تهران + گفت‌وگو با پرویز تناولی، کوروش شیشه‌گران و محمّد احصایی

کوبیدن بر طبلِ کارتون: نمایشگاهِ کاریکاتورهای کامبیز درم‌بخش + گفت‌وگو با کامبیز درم‌بخش و یادداشت‌هایی درباره‌ی کاریکاتور در مطبوعاتِ ایران

رازِ دوام: کنسرتِ گروهِ دستان و سالار عقیلی + گفت‌وگو با حمید متبسّم و پژمان حدّادی و دو یادداشت

پرسش‌های بی‌پاسخ: بررسیِ نمایشِ جیره‌بندیِ پرِ خروس برای سوگواری + گفت‌وگو با هانیه توسّلی و صابر ابر و یادداشتی از علی نرگس‌نژاد

وقتی می‌ترسی نمی‌ترسانی: بررسیِ نمایشِ می‌خواهم با میوسوو ملاقات کنم + گفت‌وگوی بهاره رهنما با محمود عزیز و مهوش افشارپناه

کدام کیمیایی؟: پرونده‌ای برای مسعود کیمیایی، ادبیات و... + گفت‌وگوی جواد طوسی با مسعود کیمیایی و چند تکّه از تازه‌ترین رمانِ او و چند شعرِ منتشرنشده‌اش، یادداشتی درباره‌ی نسبتِ کیمیایی و روشنفکران و بررسی سینمای کیمیایی

آدابِ بی‌قراری: درباره‌ی این‌جا بدونِ من + گفت‌وگوی احمد طالبی‌نژاد با فاطمه معتمدآریا، گفت‌وگو با بهرام توکّلی، بررسیِ فیلم و پرسش‌هایی درباره‌ی اقتباس

عجایب‌المخلوقات: درباره‌ی ورودِ آقایان ممنوع + گفت‌وگو با رامبد جوان، رضا عطاران و بررسیِ فیلم

شبِ مردگانِ زنده: درباره‌ی فیلمِ بیوتیفول + مقاله‌ای از سعید عقیقی

خرسِ خیزان اژدهای پنهان: درباره‌ی قسمتِ دوّمِ پاندای کونگ‌فوکار

غرامتِ مضاعف: درباره‌ی مینی‌سریالِ میلدرد پیرس

و

یادداشتِ محسن وزیری مقدّم درباره‌ی پل کله، نقّاشی‌های غلامحسین نامی، عکس‌های هاله انواری، کارتون‌های حسن کریم‌زاده، شعرِ ضیاء موحّد، شعرِ ترکیه‌ی قرنِ بیستم، داستان‌های رضا نجفی، گی دو موپاسان، هاروکی موراکامی، ناصر غیاثی، بخش‌هایی از فیلم‌نامه‌ی این‌جا بدونِ من، سفرنامه‌ی احمد بیگدلی به باتلاقِ گاوخونی،‌ خاطراتِ جواد مجابی از روزهای بعدِ کودتای بیست‌وهشتِ مردادِ سی‌ودو و خاطره‌های پراکنده‌ی رضا کیانیان از سال‌های کودکی، نوجوانی و طلبگی

و...

 

/ 46 نظر / 3 بازدید
نمایش نظرات قبلی

بعضی از دوستان چاقو تو جیب‌شون نیست. چاقو دست‌شونه. اخوی! مسئله سر واکنش واحده. وقتی یک کسی توسط نشریه‌ی عامه‌پسند و سینمایی و روشن‌فکری و دولتی و جشنواره و صدا و سیما و خلاصه همه‌جا لانسه میشه نباید پرسید چرا؟ این مملکت دیگه فیلم‌ساز نداره؟ مهرجویی و کیمیاوی و کیارستمی نیستن؟ اخوی کسرا! ببخشید که من چاقو تو جیب‌م نیست و مثل شما عاشق فیلم هندی و کیمیایی نیستم. اما اگه اجازه بدی در کنار جواهراتی مثل شما و کیمیایی ما هم اجازه‌ی نفس کشیدن و گاهی سوال پرسیدن داشته باشیم. آقامحسن! از شمام فقط یه سوال دارم. فکر می‌کنم هنگام اکران حکم تو همین وب‌لاگ مطلبی درباره‌ی کیمیایی نوشتی. موضع شما همون موضع سابق هست یا تغییر کرده؟

خميدگي قد شما، گرفتگي صدايتان، روشدن دستتان پيش عام و خاص و بد بودن فيلم‌هايي كه مي‌سازيد و مغشوش‌بودن نوشته‌هايي كه مي‌نويسيد، ربطي به ما ندارد. ربطي به كسي جز شما ندارد. هنوز هم دير نشده، كار عجيبي هم كه قرار نيست بكنيد. فقط سكوت كنيد، حرف نزنيد. http://azarm.persianblog.ir/post/310/ منظورم این نوشته است. فکر می‌کردم کسی که کیمیایی را دعوت به سکوت کرده، نباید قاعدتن مدافع مصاحبه کردن و تیتر یک شدن‌ش باشد. گرچه شما هم مثل هرکس می‌توانید تغییر نظر بدهید. آن هم پس از شش سال. شاید آن موقع به قول آقاکسرا مثل ما اهل "تیریپ جدید" و این‌ها بوده‌اید و حالا رویه را تغییر داده‌اید و به "تیریپ قدیم" برگشته‌اید!

علی

سلام آقای آزرم.به نظرم این شماره نسبت به سایر نافه ها و تجربه ها ضعیف تر بود.هرچند پرونده نادیا و بیوتیفول را بسیار دوست داشتم. چرا فقط درباره ی موضوعات روز می نویسید؟به نظرم مسائلی در فضای فرهنگی و ادبی ما وجود دارد که هنوز خوب واکاوی نشده است که با توجه به تیم خبره و مسلط تجربه می توان به آنها پرداخت.کاری که مثلا در یکی از شماره ها سعید عقیقی نسبت به خشت و آینه انجام داد باز هم از شما و تحریریه محترم تجربه و مهرنامه متشکرم.موفق باشید

اشنا

اینهمه در مقاله خط قرمز زور زدی انهم با کد اوردن از پرهام و گلشیری ونه تحلیل خودت که کیمیایی روشنفکر به عبارت خودت نیست خوب که چی؟

احسان ج

یه پیشنهاد داشتم برای تجربه. اینکه برای داستانهای خارجی که داخلِ جنگِ تجربه چاپ میکنید مثلِ شعرهای خارجی توضیح و بررسی هم بذارید اگه مثلِ شعرها داستانها رو هم براساسِ کشورِ نویسنده ها بررسی کنید خوبه.

عرفان

اگه میشه بگین نوشته ی سعید عقیقی به ترتیب در شماره های 1و2 "تجربه"چیه؟

فرشيد فرهمندنيا

سلام دوست عزيز . يك سئوال داشتم . چگونه بايد به بخش ادبيات مجله تجربه مطلبي داد ؟ خاصه اگر مطلب مستقلي باشد خارج از پرونده هاي خاص آن مجله

روباه اندیشه

نوشته های مربوط به پرونده ی مجله در مورد{مسعود کیمیایی}متفاوت از نوشته های دیگر مجلات بود اما مصاحبه ی انجام شده توسط آقای طوسی ،خسته کننده بود.چه موافق باشیم و چه مخالف،باید با این جمله کنار امد که:مسعود کیمیایی یکی از کارگردانان تاثیر گذار {البته در قدیم}و فیلم هایش هوادارن خاص خودش را دارد.اما سوالی که پیش میاد این است که چرا عکس کیمیایی بر روی جلد قرار گرفته شده؟ شاید برای جلب توجه بیشتر و شاید هم نه. با قسمت{رسانه}مخالف هستم به این دلیل که سنخیتی با کل و پیکره مجله ی تجربه نداره و شاید بهتر بود که در مجله ی خواندنی ...قرار می گرفت . مجله تجربه ، مخاطبان مختلف زیادی دارد که هر یک از این مخاطبان سلایق متفاوتی از یک دگر دارند پس باید به گردانندگان مجله این حق رو قایل شد که نتوانند به همه ی سلیقه ها پاسخ دهند. با رنگ قرمز هیچ مشکلی نداشتم.

عرفان

ببخشید اشتباهی نوشتم , منظورم این بود که نوشته عقیقی درباره چه موضوعیه؟

خواننده

قرار بود فردا این شماره را بگیرم، چه خوب شد که نوشتید سردبیر کیست، منصرف شدم