چگونه فيلم نامه بنويسيد ؟

اول از همه بايد هدف تان را معلوم كنيد . مي خواهيد براي چه فيلم نامه بنويسيد ؟ براي خودتان ؟ براي يك كارگردان ؟ براي يك تهيه كننده ؟ قضيه كاملا جدي است .
اصلا آن را شوخي نگيريد .مساله ي آبرو و اين چيزها در ميان است . اگر مي خواهيد براي خودتان فيلم نامه بنويسيد كه اصلا مشكلي نيست . يك موضوع غير قابل ساخت را برداريد و شروع كنيد به نوشتن و تا مي توانيد سكانس هاي معروف ( شاهكارهاي ) تاريخ سينما در آن جا بدهيد . از فيلم هاي خوبي كه كارگردان هاي خوب ساخته اند ، سكانس هايي را كه دوست داريد بدزديد . اصلا خجالت نكشيد . فيلم هاي « آلفرد هيچكاك » را هم فراموش نكنيد چون بانك بزرگي هستند كه دستبرد زدن به آن ها آدم را ثروتمند مي كند ( ما هم به سنت بهروز افخمي قبل از همه فيلم نامه ي « بدنام » را توصيه مي كنيم ) . اما اگر قرار است براي يك كارگردان فيلم نامه بنويسيد اول برويد سراغ او . فيلم هاي قبلي اش را ببينيد ؛ كارگردان هاي مورد علاقه اش را بشناسيد و از درون مايه ها و مضمون آثارش چيزهايي را بدزديد . حتا اگر يك سكانس معروف از فيلم هاي قبلي اش را مو به مو روي كاغذ بياوريد هيچ مشكلي پيش نمي آيد ، تازه جاي پاي شما در « سينماي حرفه يي » مستحكم تر مي شود . ولي اگر مي خواهيد آن را پيش يك تهيه كننده ببريد باز هم قضيه فرق مي كند . بايد بدانيد كه تهيه كننده ي محترم چه جور فيلم هايي را تهيه كرده . فرض كنيد او ادعا مي كند كه « فيلم هاي بفروش فرهنگي » ( اين هم از آن تركيب هاست ) توليد مي كند . بنابراين بهتر است شما هم يك فيلم نامه ي جوان پسند بنويسيد و پيش اش ببريد . تا مي توانيد قصه را احساساتي كنيد . از چيزهايي مثل « شب » و « برهنه » و « رز » و اين چيزها حتما استفاده كنيد . سكانس هايي را براي استخر و رقص درنظر بگيريد . شخصيت اصلي تان بهتر است به صداي «استينگ » علاقه داشته باشد ، « جيم موريسن » هم بد نيست ، يا دست كم به آوازهاي « كريس دي برگ » ، يا « ليونارد كوهن » گوش كند . درست است كه ديگر « پينك فلويد » مد نيست و فقط شيفتگان اش آن را با جان و دل گوش مي دهند اما اگر از « ديوار » استفاده كنيد بد نيست . كاري كنيد كه شخصيت اصلي تان مدام تكه يي از اين آلبوم را زمزمه كند . (البته اگر در نامه هايش هم از اين ترانه ها استفاده كند خوب است )
ديگر كفايت مي كند . شما اين كارها را بكنيد ، حتما موفق مي شويد . به شما قول مي دهم .

/ 8 نظر / 4 بازدید
shovalieh

دوست عزيز نوشتن يك فيلمنامه،آنهم از نوع فيلمفارسي بسيار سخت تر از يك فيلمنامه هنري است. من خودم 2 فيلمفارسي تمام عيار نوشته ام كه هر دو توقيف هستند! اما رنج و مصيبتي كه براي نوشتن انها كشيده ام ..

shovalieh

قابل مقايسه با هيچ كارديگري نيست! اگر باور نمي كنيد امتحان كنيد. در ضمن شما منتقد فيلم هستيد ولي تا بحال هيچ نقدي از شما در وبلاگتان نخوانده ايم.آيا..

shovalieh

بهتر نيست كه بجاي پرداختن به اينجور مسائل حاشيه اي برويد شر اصل مطلب و نقد فيلم بنويسيد؟ در ضمن ميخواستم بدانم كه چرا به فيلم جاده مالهلند 4 ستاره داده ايد اگر

shovalieh

ممكن است مطلبي در اين مورد اين فيلم بنويسيد تا ما هم چيزي حاليمان شود.موفق باشيد

علیرضا جون

آقا یه نکته یادت رفته برای فیلمنامه نوشتنباید سراغ یه دوست که گیتار میزنه بری و از اون هم کمک بخای و بعدا اگه خواستی فیلکت رو بسازی ازش استفاده کنیدر ضمن خوندن کتاب چگونه در 24 ساعت فیلمنامه نویس بشوید یا فیلمنامه نویس یک دقیقه ای رو فراموش نکنهمین!

arash

جالب آنکه با همه این تمهیدات(البنه از نوع غیر حرفه ای)باز به فروش مناسب دست نمی یابند.

احمد شاهوند

سلامبحث فيلمنامه است و بحث حدس زدن فيلمنامه يك فيلم ايراني: مسابقه سينمايي با جايزه در وب لاگ اعتراف ... اين گوي و اين ميدانحافظه خود را امتحان كنيدموفق باشيد

ِآرش

بابااستينگ.جون من بي خيال شو.ميگرنت ميندازنت گوشه زندونا!از ما گفتن بود.